Työviikon suunnittelun rutiinit jakavat meidät kahteen leiriin: systemaattisiin 5 am clubin jäseniin sekä luovan kaaoksen rakastajiin, jotka kavahtavat kaikkea struktuuria.
Vai olemmeko ehkä ymmärtäneet rutiinit väärin? Murretaan samantien kolme myyttiä:
Myytti numero 1
VÄÄRIN: On olemassa ultimaattinen työn suunnittelun rutiini, johon kaikkien tulisi pyrkiä
Ei ole. Me olemme ihmisinä kaikki erilaisia, minkä lisäksi meidän tavoitteemme ja työnkuvamme ovat erilaisia. Miten hemmetissä yksi malli voisi toimia kaikille?
Itse esimerkiksi sanon kaipaavani paljon struktuuria. Joooo, mutta olen myös täysin fiilispohjainen innostusrönsyilijä ja hetkessä eläjä, joka haluaa suunnitella työpäivänsä vallitsevan sään mukaan ja tuntee tukehtuvansa, jos päivässä on yli 3 palaveria. Siksi itselleni toimii viikkotason suunnittelu ja iltapäivään rajatut palaveriajat, jotta pääsen rönsyilemään rauhassa, mutta kaikille Tärkeille Hommille on varattu runsaasti aikaa.
Sun työntekijätyypille voi luontevasti toimia täysin erilaiset suunnittelurutiinit!
Luovan kaaoksen rakastajalle esimerkiksi voi toimia valita yksi selkeä ylätason tavoite, jonka sisällä saa päivän aikana temmeltää vapaasti.
Pedantti suunnittelija taas voi haluta varata kaiken mahdollisen ja mahdottoman etukäteen kalenteriinsa, jotta tietää selviytyvänsä viikosta.
KORJATTU: Työn suunnitteluun on olemassa monia hyvin periaatteita, joita kokeilemalla löytää itselleen sopivimman tyylin
Myytti numero 2
VÄÄRIN: Toimivat rutiinit pysyvät aina samoina
Harva meistä käyttää lumilapiota kesällä, muttei todellakaan pärjäisi ilman jykevää kalustoa lumikaaoksen keskellä tammikuussa. Samoin työviikot on keskenään erilaisia, ja vaativat erilaisia työkaluja pysyäkseen kurissa!
Itselläni esimerkiksi on eri rutiinit käytössä normaaleina työviikkoihin, ja Viikkoihin Kun Jo Maanantaina Tuntuu Siltä Että Tästä Ei Voi Tulla Mitään.
Normaalirutiiniini kuuluu työpäivien mikrovisualisointi ja to do -listan jatkuva päivitys, ei nykyisin juuri muuta!
Ja jos ennakkosuunnittelu on pettänyt, on aika tukeutua Rutiineihin, Jotka Pelastavat Hädästä. Mutta ei näitä tarvita silloin, kun aurinko paistaa ja meri on tyyni.
Tunnistatko omissa tavoissasi muutoksia silloin kun kalenterisi on väljä, tai tuntuu liian täydeltä?
Tärkeintä on, että sinulle on toimivia rutiineita käytössä, tuli vastaan mitä tuli.
KORJATTU: Toimivia rutiineita voi olla useita eri tilanteisiin
Myytti numero 3
VÄÄRIN: Uuden rutiinin luominen on työlästä
Se voi olla. Tai se voi tuntua siltä, kuin olisit viimein saapunut kotiin.
Parhaimmillaan uuden rutiinin adoptointi vapauttaa nopeasti mielestäsi energiaa kaikkeen muuhun kivaan puuhaan, kun siellä ei enää loopilla pyöri tekemätön työ. Pahimmillaan uuden tavan opettelu vie hetken pidempään - ja sitten helpottaa.
Kun viikon työkuorma on kohdallaan, yksittäisten työpäivien kasaaminen on itseasiassa melko simppeliä palapeliä, jonka saa hyvin kasaan muidenkin puuhien lomassa.
Siis kun homma toimii, ei työpäivän suunnitteluun välttämättä tarvitse edes varata mitään erillistä aikaa. Ja jos on suunnittelun kanssa vielä ihan alkutekijöissään, 5-10 min varaaminen suunnitteluun fiksujen työkalujen kanssa päivän ensimmäisenä tai viimeisenä juttuna vie jo tosi pitkälle.
KORJATTU: Oikean rutiinin löytäminen tuntuu helpottavalta
Oletko myyteistä samaa mieltä? Vai vieläkö etsit itsellesi sopivimpia rutiineita?
Turhat rutiinit vievät aikaa. Väärät, itselle sopimattomat rutiinit taas tuntuvat siltä, kuin käskettäisiin hymyilemään kameralle samalle kun seisot lumihangessa liian pienet korkkarit väärissä jaloissa.
Toimivat, työtä tukevat rutiinit taas tuovat työviikkoihin aidon helpotuksen, kun jatkuva päätöksenteko poistuu (= rutinoituu) ja mielessä ei enää pyöri tekemistä odottava työ loopilla.
Oletko valmis löytämään juuri sinulle toimivat rutiinit kevyempään työelämään? Lue lisää Menesty uupumatta -valmennuksesta, ja laitetaan yhdessä sun työpakka kasaan!
Comments